Současná podoba územního plánu pro dané území

Pozemky zakoupené investorem pro nový areál jsou nyní určené územním plánem k využití:
- plocha ZK 6 – zeleň krajinná, cca 0,3 ha
- plocha SO 16/U plocha smíšená obytná cca 2,5 ha
- plocha zemědělská – orná půda a trvalý travní porost- zbylá část plánovaného areálu
V územním plánu tedy není ani zmínka o případném jiném využití daného území. Platný územní plán, ve znění změny č. 3 byl schválený v září 2018. Schváleno z velké části totožnými zastupiteli jako dnes.
ÚP Ševětín 16-027.5 Úplné znění po vydání změn č. 1, 2 a 3 září 2018 strana 29-30 (celkem 46)
f.7. Plochy smíšené výrobní – komerční plochy (SVK.)
„Nepřípustné využití:
Činnosti děje a zařízení, které nadměrně zatěžují životní prostředí, zejména těžké průmyslové provozy, provozy těžkého chemického průmyslu, velkokapacitní zemědělské areály. Nepřípustná je rovněž obytná funkce kromě služebního bydlení, ostatní funkce, které nejsou uvedené jako hlavní, přípustné a podmíněně přípustné využití a zařízení, činnosti a děje nadlimitně zatěžující životní a okolní prostředí hlukem, vibracemi, prachem, pachem a exhalacemi (například bioplynové stanice, obalovny asfaltových směsí apod.)“
ÚP Ševětín 16-027.5 Úplné znění po vydání změn č. 1, 2 a 3 září 2018 strana 42-43 (celkem 46)
f.27. Plochy zemědělské (ZPF.)
„Nepřípustné využití:
Je zřizovat a provozovat na těchto územích jakákoliv zařízení (zejména stavby), která nejsou uvedena jako hlavní, přípustná nebo podmíněně přípustná, narušovat organizaci a strukturu ZPF, porušovat funkčnost melioračních opatření a staveb. Nepřípustné je umisťovat stavby naplňující atributy nadmístního významu.“
Z uvedených informací je jasné, k čemu pozemky lze využívat, a k čemu ne. Pokud tedy investor investoval do nákupu pozemků, jejich využití bylo předem dané.
Aktualizovaný Program rozvoje městysu na roky 2020-2024, schválený zastupitelstvem 12. 12. 2019 usnesením 6/19-5 (k dispozici na webu Ševětína) v kapitole III/3 počítá s výstavbou průmyslových objektů, nicméně výhradně zmiňuje pouze areál Švamberka. V souvislosti s lomem je zmínka pouze v kapitole VII/1 nicméně výhradně v souvislosti s rekultivací stávajícího areálu v úz. plánu území RK.1. s termínem od roku 2021
Zastupitelstvo bude nyní narychlo měnit svůj vlastní plán rozvoje schválený před necelým půl rokem?
Územní plánování navíc předpokládá i příští rozvoj, pro tento případ v územním plánu označí část území jako rezervu. Účel této rezervy je pak jasný-v případě, že je třeba rozšířit potřebné plochy, je kde brát. Při bližším pohledu na Územní plán městysu Ševětín se jihozápadním směrem od současné těžební jámy jedna taková rezerva nachází:

Je označená jako VST1/R a je přímo určená pro využití k těžbě nebo zpracování:
ÚP Ševětín 16-027.5 Úplné znění po vydání změn č. 1, 2 a 3 září 2018 strana 31-32 (celkem 46)
f.9. Plochy výroby a skladování – pro těžbu nerostných surovin (VST.)
Hlavní využití:
Tyto plochy zahrnují pozemky povrchových dolů, lomů a pískoven, včetně technologických objektů a zařízení, včetně pozemků pro ukládání dočasně nevyužívaných nerostů (výsypky, odvaly, kaliště, deponie apod.), pozemky staveb a technologických zařízení pro těžbu, zpracování a přepravu vytěžené suroviny, včetně souvisejících pozemků dopravní a technické infrastruktury.
Přípustné využití:
Těžba a dobývání nerostů, včetně dopravních zařízení (expedice, dopravní pásy, násypky, železniční vlečky apod.), po ukončení těžby rekultivace, případně asanace těchto území a následné využití jako plochy krajinné a rekreační zeleně. Přípustné je i dočasné využití pro skládky inertních materiálů. Přípustné je využití pro prvky ÚSES a v případě, že v některých těchto plochách jsou prvky ÚSES vymezeny, budou preferovány před ostatním přípustným i hlavním využitím.
Nepřípustné využití:
Činnosti nadměrně zatěžující stávající a navrhované plochy obytné, občanské vybavenosti, sportovně rekreační a rodinné rekreace nadlimitním hlukem, vibracemi, prašností, škodlivými exhalacemi nad míru přípustnou. Ukládání směsného komunálního a jemu podobného odpadu, průmyslového odpadu, odpadů z podnikání a nebezpečných odpadů.
Při výměře cca 8 ha se přímo nabízí otázka, proč by mělo být zabráno území v otevřené krajině a měnit územní plán, když přímo v územním plánu je určené dostatečně velké a naprosto ideální území?
Nebo má investor s tímto územím jiné úmysly, o kterých doposud mlčí?